środa, 14 września 2011

Psalm 23 - biblijny kryształ!

Przeczytałem jakiś czas temu, że jeśli chcemy dobrze zrozumieć psalmy, musimy czytać je jak poezję, a nie (przeznaczone do wykładania) traktaty; w przeciwnym razie nie uchwycimy tego, co w nich jest, a zobaczymy to, czego w nich nie ma. W sumie ... ciężko się tym nie zgodzić. Psalmy zawierają w sobie całą skalę ludzkich uczuć: począwszy od głębokich depresji po uczucia euforii. Są ponadczasowe - możemy przecież dzisiaj cieszyć się, smucić, odczuwać więc te same stany emocjonalne, które odczuwali starożytni psalmiści. Nic dziwnego, że to właśnie te utwory poetyckie są najbardziej lubianymi tekstami Pisma Świętego.
Któż z nas nie kojarzy słów: "Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego"? Takich osób pewnie nie ma, a jeśli są, to raczej stałymi bywalcami Eucharystii i częstymi czytelnikami "biblijnych rarytasów" ich nazwać nie można . Przytoczony przeze mnie fragment to oczywiście fraza wyrwana z psalmu23., zwanego psalmem pasterskim.
Nie chcę udawać tutaj znawcy Pisma (wszak tytuł tego bloga mówi sam za siebie), ale moim odbiorem "dwudziestki trójki" , chętnie się podzielę...

1 Psalm. Dawidowy. Pan jest moim pasterzem,
nie brak mi niczego.

2
Pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach.
Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę odpocząć:
3 orzeźwia moją duszę. Wiedzie mnie po właściwych ścieżkach
przez wzgląd na swoje imię.

4
Chociażbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę,
bo Ty jesteś ze mną. Twój kij i Twoja laska są tym, co mnie pociesza.
5 Stół dla mnie zastawiasz wobec mych przeciwników;
namaszczasz mi głowę olejkiem; mój kielich jest przeobfity.
6
Tak, dobroć i łaska pójdą w ślad za mną
przez wszystkie dni mego życia
i zamieszkam w domu Pańskim po najdłuższe czasy.

Psalm 23 przedstawia Boga jako dobrego pasterza. Dba On o całość życia chwalącej go "owieczki". Zaspokaja jej wszystkie potrzeby ("nie brak mi niczego"), daje potrzebne wytchnienie - odpoczynek, jest niejako "drogowskazem"i pocieszycielem, "przez wzgląd na swoje imię" (tzn. taka jest Jego natura; miłość i troska są zgodne z boskim charakterem).
Werset 5 wprowadza kolejny obraz: Bóg jest tu doskonałym gospodarzem, dającym poddanym to, co najlepsze ("stół dla mnie zastawiasz..."). Werset 6 wyraża wiarę w życie wieczne, to niejako objawienie tego, co będzie - objawienie Boga, który dba o przyszłość swego ludu, ("tak, dobroć i łaska pójdą w ślad za mną...").
Dlaczego Bóg nazywany jest w psalmie pasterzem? ... W świecie starożytnego Bliskiego Wschodu określenie pasterz miało szczególne znaczenie. Oznaczało dobrego zarządcę, który troszczy się o tych, którymi się opiekuje; ochrania, zapewnia spokojny byt. Często władcy to określenie dodawali do wielu swoich tytułów.

Psalm 23 może znaleźć swe odniesienie właściwie do każdej sytuacji w naszym życiu. Jest pewnym "kwitkiem" na to, że Pan Bóg jest przy nas, nawet w najtrudniejszych momentach ("Chociażby chodził ciemną doliną...").
Zadziwiająca jest popularność tego psalmu. Nie jest to przecież przykład - budzącej tak wielkie emocje i już na samym wstępie dodającej utwórowi patosu - liryki zwrotu do adresata (tak jak to ma miejsce chociażby w mickiewiczowskiej Inwokacji na kartach "Pana Tadeusza"). To chyba raczej niewiarygodna subtelność w doborze słów i lekkość pióra autora, czyni Psalm 23 tak czytelnym dla przeciętnego odbiorcy.
Nic dziwnego, że doczekał się on tak wielu różnych interpretacji muzycznych i nie tylko ...

( http://www.youtube.com/watch?v=1RwI_dNox0w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=5lavsyX4UQo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=HsEDCckARGg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_Qkd5y_tzKk&feature=related )

1 komentarz:

  1. Lubię psalmy. Nasz ksiądz na katechezie zawsze rozpoczyna lekcję właśnie fragmentem z psalmów.

    A tak poza tym, to uwielbiam psalmy przerobione na piosenki! x3

    OdpowiedzUsuń